Saturday, May 2, 2009

ISU SEMASA PEMERINTAHAN


Isu semasa antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri.



Royalti Royalti Minyak.
Hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri memainkan peranan penting dalam pentadbiran sesebuah kerajaan yang berjaya dan memenuhi permintaan rakyat. Pemberian royalti oleh Petroleum Nasional Berhad (Petronas) kepada kerajaan Terengganu sejak lebih 30 tahun lalu memang telah diketahui. Ia disahkan sebagai hak kerajaan negeri itu sebagai pulangan atas hasil minyak yang disedut di luar pantai negeri tersebut. Namun, ada segelintir pemimpin dari Kerajaan Pusat gemar menamakan wang tersebut sebagai ehsan Kerajaan Pusat. Boleh dikatakan kesemua media cetak Negara, bahasa Melayu atau bahasa Inggeris, yang melaporkan detik penting itu menggunakan istilah "royalti". Tertulis padanya, "Majlis Penyerahan Royalti Minyak Separuh Kedua 2008 oleh Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Malaysia". Jumlah dipaparkan ialah RM408,600,000.00. Pembayarannya daripada Kementerian Kewangan Malaysia kepada Kerajaan Negeri Terengganu. Isunya jelas iaitu, mengapa pemberian royalti ini dianggap rahsia oleh rakyat Terengganu sedangkan mereka berhak tahu dan juga tarikh pemberian royalti tidak tepat seperti yang dijanjikan oleh mereka yang berkenaan.

Apa yang pengkaji ingin kupas di sini ialah hubungan yang terjalin antara Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri adalah sangat rapat,. Contohnya, seperti kerjasama ekonomi yang terjalin secara dua hala di mana sebelah pihak memerlukan bantuan kewangan dan di sebelah pihak lagi sebagai penggerak atau pengantara untuk menjual hasil minyak serta menjadi sumber kewangan bagi melaksanakan projek yang dirancang. Apa yang terjadi sejak kebelakangan ini ialah Kerajaan Negeri tidak menerima ‘royalti’ yang sepatutnya daripada minyak yang diambil. Ini dikuatkan lagi dengan kenyataan yang diambil dari Akhbar Siasah bertarikh 21-27 Disember 2008 muka surat 17, bertajuk : ‘Jangan terpedaya serahan royalti minyak’ oleh Bendahari PAS negeri, Mohd Abdul Wahid Endut berkata, baki tersebut bukan royalti sebenarnya tetapi ia adalah baki wang terimaan "dana khas" daripada kerajaan Persekutuan yang belum dilunaskan sebelum ini, bagi tahun 2007 dan 2008. "Ia bukan royalti, royalti belum diselesaikan lagi, ada dalam lembaran akaun kerajaan Persekutuan melalui dana khas hanya menyerahkan 78 peratus sahaja sebelum ini, " katanya. Adat menjadi pembangkang, cukup sensitif jika berlakunya kepincangan dalam pentadbiran kerajaan negeri sekadar untuk mendapatkan keadilan dan hak yang sepatutnya. Pembayaran royalti sebagaimana yang termaktub dalam undang-undang adalah secara terus daripada Petronas ke dalam akaun kerajaan negeri. Pembayaran royalti petroleum yang sebenarnya haruslah mengikut prosedur undang-undang sebagaimana perjanjian yang dibuat di bawah Akta Petroleum tahun 1974. Bukan mudah bagi rakyat Terengganu untuk melupakan isu perampasan hak mereka itu. Ditambah lagi dengan isu pendidikan iaitu sekolah-sekolah di bawah kerajaan negeri juga kekurangan peruntukan terutama untuk pembangunan fizikal. Mangsa utama ialah para pelajar, di mana sebilangan mereka sepatutnya mendapat pembiayaan seperlunya sama ada untuk meneruskan pengajian di universiti tempatan mahu pun di luar Negara. Jabatan-jabatan kerajaan juga turut mengalami kesempitan belanjawan.

Oleh itu, sehingga kini kerajaan negeri berusaha untuk mendapatkan hak mereka daripada kerajaan Persekutuan.
Kereta Rasmi Kerajaan Negeri.
Kereta rasmi yang digunakan oleh kerajaan negeri amat perlu bagi memudahkan dan melancarkan pergerakan terutamanya apabila destinasi yang dituju adalah jauh ke dalam kawasan pedalaman. Isu terbaru yang diketahui umum ialah kereta rasmi yang digunakan oleh kerajaan negeri Terengganu. Menteri Besar mengejutkan negara apabila mengumumkan kerajaannya terpaksa menukar kereta nasional Proton Perdana V6 Eksekutif dengan kereta import jenis Mercedes-Benz atas alasan menjimatkan kos. Menurutnya, kerajaannya terpaksa menanggung kos sangat tinggi untuk penyelenggaraan Perdana V6 yang digunakan sebagai kenderaan rasmi Menteri Besar, anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan. Kereta yang kerap dibeli kira-kira empat tahun lalu itu kerap rosak dan memberi masalah kepada anggota Exconya.

Baru-baru ini juga, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamalluddin menjadi sasaran kecaman para pemimpin apabila memaklumkan kerajaannya telah memesan 16 buah Toyota Camry 2.4 bagi menggantikan Perdana V6 yang diguna sekarang. Kerajaan negeri sebelumnya juga telah banyak membelanjakan wang bagi kos penyelenggaraan dan baik pulih kenderaan rasmi Menteri Besar dan anggota Exco dari tahun 2004 hingga Mac 2008. Mengambil hakikat itu, meski pun terpaksa membelanjakan lebih RM2 juta bagi pembelian kereta baru itu, ia dikira masih mampu menjimatkan wang negeri apabila kos penyelenggaraan Camry dijangka tidak setinggi itu. Hujah utama pihak yang mengecam tindakan Perak itu ialah kerana membelakangkan kereta nasional. Telah menjadi dasar kerajaan sejak beberapa tahun lalu untuk menjadikan kereta nasional itu sebagai kenderaan rasmi pembesar kerajaan. Justeru, isu yang timbul ini, tindakan Perak dan Terengganu dianggap tidak patriotik. Di atas rasional yang sama , kerajaan negeri lain juga bercadang mengikut jejak langkah Perak menggantikan kereta rasmi itu jika kedudukan kewangannya mengizinkan tahun depan. Justeru, hubungan antara kedua kerajaan negeri dan kerajaan Persekutuan haruslah mempunyai persefahaman di dalam hal ini. Hal ini dilihat sebagai berbaloikah untuk mempertahankan dasar yang terbukti merugikan dan menampakkan seolah-olah pemimpin tidak tahu mengurus kewangan dengan bijaksana. Di sinilah peranan kerajaan Persekutuan untuk memberi panduan dan nasihat kepada kerajaan negeri agar memilih yang terbaik.
Minyak.


No comments:

Post a Comment